Actualment ja són moltes les associacions
i institucions que incorporen els gossos com a part fonamental de l’equip
assistencial. Un exemple d’aquestes és l’Hospital Sant Joan de Déu, el primer
en tot l’estat en comptar amb una unitat específica d’intervenció assistida amb
gossos. Tots els animals poden ser una gran font de motivació i vitalitat, però els gossos són un dels millors col.laboradors a l'hora d'ajudar a
persones sotmeses a llargs tractaments mèdics a conservar o recuperar les forces per a seguir lluitant. També podem trobar gossos en un
gran nombre de centres per a gent gran, penitenciaris, o d’atenció a la
discapacitat, entre d’altres.
En l’àmbit de la salut mental, també
existeix una àmplia història en la incorporació de gossos en l’equip
terapèutic, sobretot en atenció a la infància. Si ens remuntem a l’any 1953,
trobem a Boris Levinson, Psiquiatre Infantil, qui va observar com la interacció
espontània amb el seu gos li facilitava enormement la interacció inicial amb un
pacient difícil.
L’evolució d’aquestes pràctiques s’ha vist
poc recolzada per la dificultat de traduir les anècdotes individuals en dades
numèriques contrastables. Tot i així, cada cop més professionals i famílies
confien en aquest recurs terapèutic que hauria de ser sempre rigorosament dirigit per un
professional especialitzat.
Què ens pot aportar la intervenció psicològica assistida per un gos
degudament entrenat?
Un professional de la salut o de
l’educació format en intervenció assistida amb animals afegeix a les seves
competències la capacitat d’incorporar en el seu equip un animal amb funció
d’eina terapèutica complementària al seu treball habitual.
Les àrees en què un gos pot ser útil per
tal d’enriquir les intervencions en l’àmbit de la psicologia infantil són
diverses, com a exemples:
- Higiene:
A través de veure de quins aspectes hem de tenir cura en el gos podrem veure’ns
reflectits i anar traspassant els comportaments i les actituds relacionats amb
la higiene a nosaltres mateixos.
- Habilitats
socials i vincle: A través de relacionar-nos amb el gos podem veure’ns
involucrats en una relació de confiança i afecte amb un altre ésser viu. Poc a
poc, podrem aprofitar aquest vincle per tal de relacionar-nos millor amb
persones properes o desconegudes (podem passejar amb el gos i explicar-los
coses sobre ell a persones que trobem). A través de la interacció rutinària amb
l’animal, podrem anar entenent com funcionen els rituals de salutació i comiat
de les persones així com altres aspectes de les relacions que en alguns casos
ens costen d’aprendre.
- Aprenentatge:
lecto-escriptura: En els casos en què el gos és una font d’interès important
per als nens i nenes, podem aprofitar la seva presencia o absència per tal de
generar un motor d’acció. A través d’exercicis com explicar contes al gos (que
no jutja ni corregeix errors), escriure-li cartes o treballar fort per tal que
pugui seguir venint amb nosaltres podem millorar alguns aspectes relacionats
amb l’aprenentatge.
- Memòria
i concentració: Per a nens i nenes amb dificultats per a mantenir l’atenció
centrada en activitats concretes, podem aplicar el gos com a estímul que ens
permeti generar en ells la motivació per aprendre’n, desenvolupar la capacitat
de recordar diverses ordres, vocabulari, accions consecutives, espera,
paciència i fins i tot tolerància a la frustració.
- Motivació
per la intervenció: Alguns nens i nenes poden veure’s desbordats per aspectes
que els costen especialment o pels que no tenen interès per avançar. La
presència del gos en la intervenció pot generar en ells un extra de motivació
per a assistir a la teràpia així com per assolir els objectius marcats en cada
sessió.
- Trànsit
per la via pública: Si ens preocupa el comportament del nostre fill al carrer
ens pot interessar realitzar algunes sessions de passeig a la via pública
acompanyats pel gos degudament entrenat. A través de la voluntat de protecció
cap a l’animal i de la unió física entre el gos i el nen o nena podem treballar
aspectes com: les senyals de trànsit, la perillositat d’alguns espais, la
necessitat de caminar amb cura, etc.
- Comportament:
Si el nostre fill o filla presenta problemes de comportament, podem aprofitar
la presència del gos per a ajudar-lo a gestionar els seus impulsos i treballar
aspectes conductuals.
També és recomanable, en alguns casos,
treballar d’una forma més continuada alguns d’aquests aspectes. Així, la incorporació
d’un gos a casa pot ser especialment interessant. És
important, però, tenir en compte que no es tracta tan sols d’adoptar un animal
de companyia com a membre de la família: cal un assessorament previ, una
educació especialitzada de l’animal, una formació bàsica dels pares aquest
àmbit, un període d’adaptació i un seguiment.
Pròximament donarem informació sobre possibles programes d'intervenció.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada